Saturday 05th December 2020,
CK Sävast

Tour de Suisse 2012

admin 16 augusti, 2012 Racer Kommentarer inaktiverade för Tour de Suisse 2012
Tour de Suisse 2012

Schweiz är det lilla alplandet som inklämt mellan sina mer namnkunniga cykelländer Frankrike, Italien och Tyskland mest är känt för mer alpina aktiviteter, men landet har också en lång cykeltradition. I juni varje år går sedan 1933 Tour de Suisse, det kanske mest prestigefulla etapploppet efter de tre stora Grand Tour-loppen i Italien, Frankrike och Spanien och här har storheter som Eddy Merckx, Roger de Vlaeminck, Lance Armstrong och Jan Ullrich segrat.

Tanken på att cykla i Schweiz har funnits hos mig länge. Jag har de senaste åren besökt landet ett antal gånger för såväl skidåkning i Andermatt och Disentis, som för jazzfotografering under Montreux Jazz Festival.

Att cykla i Schweiz

Schweiz är ett fantastiskt land att cykla i. Vägarna är fina och möjligheterna är enorma för såväl landsvägscykling som mountainbike. Bergspassen är många, långa och höga men det finns också fin plattare åkning framförallt runt de stora vackra sjöarna i dalgångarna.

Många av passen har lång historia; Col du Grand Saint Bernhard i Valais i västra Schweiz användes till exempel av Julius Caesar när han med en armé år 57 f.kr. korsade alperna och här gick också Napoleon med 46 000 man år 1800. Col du Grand Saint Bernhard är för övrigt ett av alpernas mäktigaste pass med en höjdskillnad på runt 2000 meter över 45 kilometer.

Det är enkelt att resa i landet. Tågnätet är världens bästa och varje liten by har sin lilla station som är bemannad och många av tågen har speciella cykelvagnar. Även många bussar har möjlighet att ta cykeln och överallt finns kabinbanor och liftar som enkelt tar en upp på sluttningarna för mtb-cykling. Detta öppnar fantastiska möjligheter och i princip kan man cykla i en riktning och sedan ta tåget tillbaka. Att tågen går minst en gång i timmen (oftast två) och att de går EXAKT på utsatt tid är ytterligare en källa till fascination som svensk. Tågresorna brukar dessutom vara upplevelser i sig. Jag har åkt delar av den klassiska glaciärexpressen som går mellan St. Moritz och Zermatt. Tåget slingrar sig upp över höga pass och tar hjälp av kugghjul i sluttningarna och vyerna är obeskrivligt vackra.


Cykelvagn på Berner-Oberland bahn. Föredömligt!

Boende är lätt att hitta genom Schweiziska turistbyråns utomordentliga sajt myswitzerland.com där man kan söka på privatägda lägenheter i olika storlekar och prisklasser i hela Schweiz. Är man några stycken så kan man komma undan med runt en tusenlapp per person och vecka.

Schweiziska turistbyrån driver även webplatsen veloland.ch. Där finns onlinekartor med cykelrutter för såväl landsväg som mountainbike. Här kan man även beställa papperskartor och annat tryckt material. Mycket bra!

Prisnivån i Schweiz är helt okej. Landet har ett lite oförtjänt rykte om att vara dyrt, men jag tycker inte det stämmer. Visst, vissa områden som till exempel Verbier och St Moritz har en högre prisnivå, men generellt sett så ligger priserna på en acceptabel nivå och ordnar man boende och resa själv så kan man komma riktigt billigt undan.

Grindelwald – ett av världens alpina centra

Jag hyr en liten privat studio med kokvrå och dusch/wc av en yngre barnfamilj i Grindelwald, förmedlad genom myswitzerland.com. För en vecka betalar jag 340 franc, vilket motsvarar cirka 2400 kronor och jag har en egen parkeringsplats och tillgång till familjens garage för att förvara cyklarna.

Beläget vid foten av det klassiska berget Eiger och Jungfraumassivet, har Grindelwald under mer än hundra år varit ett av världens alpina centra. Härifrån utgick 30-talets klassiska och ödesdigra expeditioner för att försöka betvinga Eigers nordvägg och i Grannbyn Wengen vann Ingemar Stenmark tre världscupsegrar under sin karriär. Det är klassisk mark jag befinner mig på.


Utsikt från mitt fönster i Grindelwald. Eigers nordvägg i kvällssol.

I Grindelwald är mountainbike stort. Överallt finns uthyrare och cykelbutiker. Överallt ser man cyklister. Lite lustigt och som en illustration på begreppet ”världen är liten” så hade jag CK Sävast-kepsen på mig när jag gick in i en cykelbutik i Lauterbrunnen. Tjejen som jobbar där inleder konversationen på engelska men utbrister sen på omisskännlig Lulä-dialekt ”int ä du från Sverige va? Från Sävast? Jag kommär från Sunderbyn”.

Området samlas under webplatsen bikearena.ch och möjligheterna är närmast oändliga. Här finns allt från tekniska stigar och downhill till lättcyklade grusvägar som slingrar sig genom jordbrukslandskapet på alpsluttningarna. Vägarna är fantastiskt bra med jämn och fin asfalt. Slingrande genom otroligt vackra landskap. Snöklädda alper, glaciärer, turkosfärgade stora sjöar och höga karga alppass.

Efter en lång bilfärd på dryga 300 mil från Boden är jag sugen på att komma ut och testa vad omgivningarna har att erbjuda. Förutom semester och rekreation är ett av mina mål att testa på att cykla några riktiga stigningar. Och i Schweiz saknas inte sådana möjligheter.


Stationen i Grindelwald för tankarna till barndomens Märklinjärnvägar

Grosse Scheidegg, en inledande utmaning

Grosse Scheidegg är det närmaste passet från Grindelwald. Passet förbinder Grindelwald med Meiringen och startar man i Interlaken är höjdskillnaden nästan 1400 meter och från Grindelwald dryga 900 meter. Till Grindelwald är lutningen tämligen beskedlig och varierar under de cirka två milen mellan Interlaken och Grindelwald mellan 3 och 7%. Efter Grindelwald blir det dock snabbt brantare och under de sista sju kilometrarna upp till passet varierar lutningen mellan 9 och 11,5%. Och som relativt backotränad sävastian så känns det i benen. Ordentligt.

Vyerna mot Eigers nordvägg och Jungfraumassivet fungerar dock hjälpligt som plåster på såren och just då är jag osäker på om jag varit på någon vackrare plats. Det känns nästan som om de branta sidorna och glaciärerna är på väg att kasta sig över mig. Och överallt dessa alpkor med bjällror som betar av sluttningarna.

Den sista milen är vägen smal och avstängd för biltrafik. Endast bussarna från Grindelwald buss och en och annan bil med tillstånd kör här. Uppe vid passet ligger ett litet hotell och restaurang och jag köper nöjt en kopp kaffe och en cola. Molnen ligger låga och temperaturen känns norrbottniskt hemtam, det vill säga en tio-tolv grader.


Grosse Scheidegg. Wetterhorn och Schreckhorn i bakgrunden.

Grimselpass 2165 m.ö.h.

Efter en dag med lite lättare mountainbikecykling på fantastiskt vackra småvägar i Grindelwalds närområde är jag redo för nästa utmaning: Grimselpass. Grimselpass är stort. Höjdskillnaden från Innertkirchen, där jag startar, till passet är en bra bit över 1500 meter och längden är 27 km. Här gick en etapp av Schweiz runt 2007 som vanns av ryssen Vladimir Gusev.

Innertkirchen är en utgångspunkt för att cykla både Grimselpass, men även Sustenpass, ytterligare ett Schweiziskt jättepass och man kan binda ihop dem i en runda tillsammans med Furkapass vilket ger en sträcka på lite drygt 120 kilometer och nästan 4000 höjdmetrar. Känner man sig stark så anordnas i september varje år Alpen Brevet; ett 276 kilometer långt motionslopp som går över fem pass: Grimsel, Nufenen, Lukmanier, Oberalp och Susten med en total höjdskillnad på 7031 meter. Jag sparar det ett tag och nöjer mig för dagen med dryga 1500 höjdmetrar.

Från Innertkirchen slingrar sig vägen in i en smal dalgång. Stigningen är inledningsvis ganska moderat men efter någon kilometer börjar det slutta alltmer och sen pendlar lutningen mellan 4 och 8,5%. Jag stannar till i byn Guttanen och äter en glass. Byn är Schweiziskt mysig med sina små karakteristiska alphus, några restauranger och hotell. Från Guttanen följer en sträcka som känns hyfsat lätt men dalgången blir snävare och snart uppenbarar sig en vägg och de första riktiga serpentinerna kommer samtidigt som det blir allt brantare. När man närmar sig passhöjden så passerar man två dammar som ligger som stora oaser mitt i den alpina terrängen som utmärker den övre delen av passet.


I övre delen passerar man två dammar

Uppe vid passet ligger några små hotell och restauranger och fortsätter man ner på andra sidan så kommer sedan nästan direkt ytterligare ett spännande pass; Furka som jag cyklar dagen innan jag åker hem. Passhöjden vid Grimsel utgör en kontinental vattendelare. Vattnet på den nordvästra sidan rinner mot Atlanten, medan det på den sydliga sidan rinner mot Rhonedalen och medelhavet.

Uppe vid passet blåser det snålt och klockan har hunnit bli ganska mycket så jag drar på mig vindjackan och sätter fart utför; en slingrande och hisnande nedfärd på 27 km i farter upp emot 90 km/h. Klart adrenalinframkallande!


Grimselpass

Furkapass 2429 m.ö.h.

Furkapass sammanbinder regionen Valais med regionen Uri i centrala Schweiz och från Grimselpass är det branta hårnålar ner till byn Gletsch, som är en gammal knutpunkt och järnvägsstation på den gamla Furkabahn, innan stigningen direkt upp mot Furkapass börjar. Det är sista dagen på min Schweizvistelse och jag kör bil över Grimselpass och parkerar i Gletsch.


Hairpin heaven. Grimselpass och Furkapass

Från detta håll är stigningen i sammanhanget tämligen liten, ”bara” 667 meter. Efter en veckas cykling börjar jag känna mig i form och klättringen går ganska lätt. Bakom mig ligger Grimselpass med sin imponerande sydvägg av hårnålskurvor.

Mitt i stigningen upp till Furkapass ligger Hotel Belvedere i en hårnålskurva. Hotellet har anor från mitten av 1800-talet och är ett av alpernas mer klassiska hotell. Från Belvedere återstår bara några hårnålar innan man når passhöjden på 2429 meter. Härifrån är det sedan cirka 20 kilometer ner till Andermatt, men för mig återstår bara en härligt slingrande utförslöpa ner till Gletsch innan det är dags att åka tillbaka till Grindelwald och packa ihop för denna gång.


Klassiska Hotel Belvedere Furkapass

Förutom passen hann jag även med att cykla runt den vackra Brienzersee vid Interlaken och en hel del mtb på sluttningarna runt Grindelwald och uppe på Kleine Scheidegg. En vecka i alperna gav många upplevelser och lärdomar om klättringar. Cyklingen ställer helt andra krav än hemma och egentligen var jag för otränad för stora alppass, men jag fick ändå väldigt nyttiga insikter och fick träna pannbenet en hel del. Nästa år planerar jag en längre vistelse i Norditalien/Schweiz, en vecka är lite för kort tid egentligen, men jag känner att jag under den veckan utvecklades mer än dittills under året.

Fler bilder kan ses på min hemsida:
Fler bilderSidan anpassad för widescreen (iMac i synnerhet)

För CK Sävast /David Björkén

Länkar

Boende och allmän info
myswitzerland.com

Cykla i Schweiz
veloland.ch
bikeswitzerland.com

Cykla i Jungfrauområdet
bikearena.ch

Cycling-challenge.com är en bra utgångspunkt för information om att cykla i alperna och pyrenéerna
Grosse Scheidegg
Col du Grand Saint Bernhard
Grimselpass och Furkapass

Video Cycling Andermatt to Interlaken Fin cykelvideo från en rutt över Furka, Grimsel och Grosse Scheidegg

Tåg i Schweiz
Glaciärexpressen
SBB

Lopp
Alpen Brevet
Engadin Radmarathon
Alpen Challenge
Hauteroute Världens hårdaste cyclosportive. Etapplopp med start i Schweiz och mål i Frankrike.
Eiger Bike Challenge Tufft MTB-lopp i Grindelwald

Like this Article? Share it!

About The Author

Comments are closed.