Wednesday 08th July 2020,
CK Sävast

Nordic Lights Route Marathon

admin 18 augusti, 2012 Racer Kommentarer inaktiverade för Nordic Lights Route Marathon

Bättre än sex…

…i klunga är det att cykla i en klunga med låt säga 30 deltagare. Med denna kunskap så anmälde vi oss att deltaga i Nordic Lights Route Marathon ett motionslopp i norra Finland som körs just i klunga.

NLRM är ett cykellopp på 500 kilometer uppdelat på två dagar. 25 mil per dag inkluderat en övernattning. Starten går i finska Kilpisjärvi och målet är Torneå. Den tänkta banan går från Finland, över till Sverige och avslutas i Finland. Innan start kan man välja vilken hastighet eller klunga man vill cykla i. 35 km/h, 30 km/h eller 25 km/h. Detta är ingen individuell prestation utan man kör med sin klunga. Man kan naturligtvis anmäla sig som ensam cyklist men man får välja i vilken hastighet man vill lägga sig. Det finns möjlighet att byta klunga. Vi valde 30 Km/h. En gyllene kompromiss mellan det alltför snabba och en vilja att komma i mål så snabbt som möjligt.

Starten i Kilpisjärvi ligger högre än slutmålet Torneå. Fjällandskapet är svindlande vackert och det går upp, ner och ibland på platten. Vissa sträckor är tuffa uppför men för det allra, allra mesta en behaglig resa på fin asfalt. Vi cyklade i en Belgisk klunga och detta speed-dating koncept gjorde att man snabbt hade bytt några ord med samtliga 30 i vår 30 km/h-klunga.

Klungorna cyklar 40-50 kilometer och stannar för en kortare rast vid en liten matdepå som serveras från bil. Sportdryck, saltgurka, mackor, kaffe och lite snacks. Det var inte på grund av för lite föda man skulle bryta om man nu skulle göra det. Det som var viktigt att fylla flaskan/flaskorna i pauserna! Folk satt ändå på cyklarna och knövlade i sig specialbars, geléer och grejor men ville man inte det så räckte det gott det som serverades.

Då vi cyklat 20 mil i klunga var det fri fart till dagens slut mål i Äkäslompolo som påbjöds. Den lilla trio som jag, Lasse och Mange (som på bilden nedan) bildade hade bestämt oss för att hålla samma fart i detta skede och att, vad som än skedde, hålla ihop medan andra satte full fart framåt!

Efter de totalt 25 mil dag 1 i Äkäslompo visste vi alla att det var lika långt dagen efter! Det har att göra med den mentala målbilden. Vi prövade den finska återhämtningen och beställde snabbt in varsin stor Lapin Kulta och ägnade sen resten av kvällen till person, persedel och fordonsvård. I Äkäslompo finns en stor sportanläggning för skidelit i längd. 120 hungriga och trötta cyklister var således ingenting för dem.

Dag 2 rullade vi iväg med några stigningar men sen för det mesta helt platt med motvind. Jag har fått frågan om det var jobbigt. Om jätte jobbigt är 5 så definierar jag längst fram i klungan 3, tvåa i klungan 2 och längst bak 1. Det är en rimlig arbetsinsats. Dag 2 förflyter mil efter mil. Här blev det att hela tiden skapa del mål för att få mental trivsel. Jag tänkte i hur många procent som var avverkade och hur många som kvarstod. Klungan bestod av i stort sett samma gäng som dagen innan någon enstaka hade bytt och någon hade tillkommit.Vi körde in i Torneå på eftermiddagen. Lugnt och stilla gick vi runt och tackade varandra. Vi klarade det! Vi hade cyklat 50 mil på 2 dagar tillsammans!
Vädret? Nå olika! Det jag minns tydligast var 25 grader och strålande sol vid målgången.

Vilken fantastisk resa!

/Bosse

Är du intresserad av att veta mer så prata med någon av oss som provat loppet då vi är med på söndagsturerna. Här finns också lite länkar att utforska: http://www.maratonpyoraily.fi/maratonpyoraily-xxviii-27-28-7-2/svenska/ , http://www.facebook.com/groups/119879671375212/

Like this Article? Share it!