Tuesday 12th December 2017,
CK Sävast

Vad behöver man?

Att välja cykel

För att cykla landsväg behöver man en cykel. Ska man köpa en ny cykel kan man betala från ca 8 000 kr och uppåt. De flesta av dagens racercyklar är gjorda av aluminium och kolfiber (carbon). Vilket man väljer är en fråga om tycke och smak och hur mycket pengar man är beredd att lägga ut. För en del så är det estetiska såsom färg och form viktigt medan andra tittar på teknisk data och vilka komponenter som sitter på cykeln. Skillnaden i vikt mellan bra aluminium och kolfiber är i dag försvinnande liten. Det som gör skillnaden är hur materialet beter sig. Viktiga faktorer är hur kraften från pedalen överförs till cykeln och komforten, dvs hur cykeln absorberar vibrationer och ojämnheter i asfalten.

När det gäller utrustning på cykeln finns det tre stora märken: Campagnolo, Shimano och Sram. Alla gör komponentgrupper i olika prissegment och vilket märke man väljer handlar mest om tycke och smak. Gemensamt för alla tillverkare är att dyrare prisgrupper ger bättre kvalitet, tillförlitlighet och noggrannhet samt lägre vikt (i cykel är kilopriset det omvända: ju lättare, desto dyrare!). De billigaste fungerar bra, men väljer man dessa ska man vara medveten om att det är en något större risk att sakerna krånglar under dåliga förhållanden eller under hård belastning. Innan man bestämmer sig bör man fundera över hur man kommer att använda sin cykel.

Vilken storlek behöver jag?

Det finns ingen universell standard då det gäller storlekar på cyklar, så var noggrann då du väljer storlek. Det kan vara bra att ha en egen uppfattning om vilken storlek man behöver så att man inte kommer hem med en för liten eller stor ram. Om ramen inte passar är det nästan omöjligt att ställa in måtten så att cykeln blir bekväm att cykla på. De intressantaste måtten är överrörets längd och höjden på sadelstolpen. De måtten anges hos alla cykeltillverkare och det är där du kan jämföra storleken.

När man skall köpa sin cykel är det tre mått på kroppen som är centrala för val av storlek. Benets insida, bålens längd och armens längd. Benets innerlängd mäts lättast på följande vis: Ta en bok med tjock rygg eller en pärm och tryck upp den i skrevet. Ställ dig mot en vägg och sätt boken mot väggen så att de tillsammans bildar en rät vinkel. Gör sedan en markering på väggen i höjd med bokens överkant, där har du det första måttet. För att få bålens längd mäter du från golvet upp till halsgropen sedan subtraherar du benets innerlängd, då har du bållängden. Armlängden är från halsgropen ut fingerspetsarna då armen hålls rakt ut i sida. Spara måtten för de är även användbara då du skall ställa in sadeln på cykeln.

Inställning av sadel och styre

Har du rätt storlek på ramen är det i regel bara sadelns placering som måste ställas in (framåt eller bakåt, sadeln ska helst vara helt vågrätt). Det låter inte så komplicerat, men det kan vålla huvudbry även för den erfarne cyklisten. En fel inställd sadel är oftast den vanligaste orsaken till öm rygg, problem med knän, avdomnade armar eller andra ovälkomna smärtor.

En bra grund att utgå ifrån är att sadelhöjden skall vara lika med längden på innerbenet x 0.88. Det är viktigt att man mäter från centrum av vevpartiet till mitten av sadeln, tumstocken skall ligga parallellt med sadelstolpen. Avståndet mellan sadel och styre skall sedan vara cirka en underarmslängd. Lägg armbågen mot framkanten på sadeln, fingerspetsarna skall då landa mitt på styrtappen. Det finns ofta ganska gott om utrymme att flytta sadeln framåt och bakåt, även styrtappen (den som sitter mellan styret och styrröret) går att byta mot en längre eller kortare om det skulle behövas.

Nämnas ska även att det finns olika storlekar och former på sadlar. Det bygger på att vi har olika avstånd mellan våra sittben och att vi ofta föredrar en helt platt sadel eller en som är lite kurvad. Erfarna cyklister har ofta provat sig fram genom åren och även om det finns mätinstrument som talar om för dig vilken sadelbredd du ska ha så behöver du ändå testa den under flera turer innan du vet. Att bytlåna sadlar med varandra är här ett hett tips!

Beträffande styret så räcker det oftast med att ändra vinkeln på styret (även om det i teorin finns ett idealläge för styret). I undantagsfall kan man höja eller sänka det med hjälp av distanser. Givetvis så finns även styren i olika storlekar. Mindre cykelstorlekar har smalare styren och större storlekar bredare styren. Styrets bredd ska helst spegla din axelbredd.

Kom dock ihåg: sittställningen är ytterst personlig. Om du tycker det känns obekvämt eller får problem med smärta eller domingar skall du inte vara rädd att göra justeringar men också ge justeringarna en chans! Problem med ryggen kan vara att du sitter för långt bak eller för högt. Problem med knän eller lårets baksida kan tyda på att du sitter för lågt eller långt fram.

Var inte rädd för att fråga någon av de med lite erfarenhet i föreningen om du känner dig osäker på hur din cykel är inställd. Var dock beredd på att du kan få en hel del olika rekommendationer!

Några skötselråd

Efter att ha kört ett antal mil på cykeln är det dags för att ge den lite omvård. Det är inte alls komplicerat men regelbunden rengöring och översyn är viktigt för livslängden på din cykel och, inte minst, för din och andras säkerhet.

Det viktigaste är att hålla cykeln ren. Vattenslang och och rengöringsmedel räcker långt. Undvik starka lösningsmedel på själva cykeln, sadel och styre. Det finns speciella rengöringsmedel för cykel. De kostar inte mycket. Har du inte tillgång till vattenslang går det bra med hink och svamp eller så använder du duschen, men undvik högtryckstvätt. Det riskerar bara att pressa in smutsen i känsliga delar.

Drivlinan, dvs kedja, växel, vevparti och kasset, kan du rengöra med lite starkare lösningsmedel. En fin pensel, borste eller trasa så att du kommer åt mellan alla små detaljer är bra. Skölj av cykeln noggrant. Glöm inte att olja in och torka av drivlinan efter det att du tvättat. En gnisslande kedja vill ingen ha, inte minst dina cykelkompisar!

Att ha med på turen

Vi rekommenderar att du har med dig en sadelväska med extra slang, däckavtagare och ett multiverktyg. En pump, vattenflaskor och kanske en nödraket (t ex en bar, gel, bulle, banan eller liknande) är också bra att ha.