Tuesday 12th December 2017,

Tuffhet

Fikamöjligheter

Col de Storklinten, 87 km

Denna runda på nästan nio mil utgår från centrala Boden och följer inledningsvis Sandträskvägen via Buddbyn och Ljuså fram till Gransjö. Från Gransjö följer en kortare sträcka med grus upp till Storklintens skidanläggning där asfalt tar vid igen. Stigningen upp till Storklinten kan vara rätt påfrestande och grusunderlaget gör att man får köra försiktigt med smala landsvägsdäck, men utgör inget större problem. Från Storklinten är det mestadels utför ned till väg 97 och Övre Svartlå. I Övre Bredåker svänger man av från väg 97 och följer den gamla vägen innan man passerar Luleåälven till södra Bredåker. Från Södra Bredåker har man sedan fin cykling via Degerbäcken till Heden. En varierande tur som också går att koppla samman med Rödbergsrundan om man söker en lite längre utmaning på dryga 17 mil.

Storklintens skidanläggning

Boden – Ljuså

Från Boden cyklar man förbi Bodens vackra järnvägsstation och vidare mot Svartbjörsbyn och Buddbyn. På den vänstra sidan ligger Buddbyträsket och landskapet är ganska öppet. Okomplicerad landsväg upp till Ljuså med en del långa raksträckor och mindre stigningar. I Ljuså finns en nyöppnad kiosk.

Ljuså – Gransjö

Efter Ljuså passerar man järnvägen (Malmbanan). Därifrån är det omkring 14 km till Gransjö. Sträckan karakteriseras av långa raksträckor och en lätt, men jämn stigning som kan upplevas jobbig. Efter omkring en mil finns en viltövergång med stora möjligheter att se älg. Nära Gransjö svänger vägen och man passerar åter järnvägen.

Gransjö – Storklinten

Mellan Gransjö och Storklinten är det grusväg som gäller. Man cyklar förbi Bodens kommuns geografiska mittpunkt innan man kommer in i ekopark Storklinten och en lång ganska påfrestande stigning. När man börjar se antennen på toppen av Storklinten planar det sedan ut och sedan har man nedförsbacke till Storklintens anläggning samtidigt som terrängen öppnar upp sig och skidbacken blir synlig till vänster. I Storklinten finns ett antal stugor och andra boendemöjligheter och är en bra utgångspunkt för såväl landsväg, som mtb-cykling. Här finns även möjligheter att cykla downhill. Här finns också möjlighet till andra aktiviteter. Fiske i de närliggande tjärnarna eller i storöringparadiset Svanisträsk (ca 8km) eller vandring.

Storklinten – Väg 97 (Övre Svartlå)

Från Storklinten är det åter asfalt och mestadels nedför ned till väg 97.

Väg 97 – Södra Bredåker

Här följer en etapp längs väg 97. Ganska okomplicerad cykling men relativt vindexponerat. Sväng av i Övre Bredåker och följ den gamla vägen till Norra Bredåker. Landskapet öppnar sig successivt och ett jordbrukslandskap öppnar upp sig när man närmar sig Bredåker. En bit utanför Norra Bredåker viker man av till höger och cyklar över bron till Södra Bredåker.

Södra Bredåker – Heden

”Södra sidan älven” till Heden är en fin sträcka som passerar Degerbäcken innan man kommer till Heden, som är en av Bodens äldsta byar. I Heden finns en kiosk/pizzeria.

Heden – Boden

Från Heden är den bästa vägen att cykla den via Hedsvedjan (och ansluter därmed till Rödbergsrundans sträckning). Lätt nedför/platt fram till Hedenbron och vidare in till stan.

Visa större karta

Like this Article? Share it!

About The Author

Leave A Response

You must be logged in to post a comment.